https://heiper.nl/wat-is-een-goede-back-up/l18c1
088 434 737 0 ondersteuning@heiper.nl
Ondersteuningsteam Ondersteuning (op afstand)

Om uw computer op afstand over te nemen om werkzaamheden uit te voeren, is het noodzakelijk om Teamviewer*software te downloaden en te starten. Klik hiervoor op de onderstaande knop. Het bestand moet u vervolgens uitvoeren/installeren. Vervolgens Teamviewer opstarten en het ID dat in uw scherm verschijnt doorgeven aan een medewerker van ons ondersteuningsteam.

Support software downloadenSupport software downloaden

*TeamViewer is een programma dat ons ondersteuningsteam gebruikt om een verbinding te kunnen maken met uw computer.

Klantportaal
 
Heiper ICT

Blogs

Wat is een goede back-up?

Wat is een goede back-up?

Dat het hebben van een back-up belangrijk is, dat weten we heus wel... Waarom dan deze blog? We merken (helaas) nog heel vaak dat het fenomeen back-up vaak pas serieus genomen wordt op het moment dat teruggrijpen op een back-up nodig is. Dat is in veel gevallen toch echt te laat. Ook wordt er vaak ten onrechte gedacht dat wanneer je data in de Cloud hebt staan er geen back-up nodig is. Zelfs wanneer er wel een goede back-up is, dan wordt vaak de andere helft vergeten… recovery! Daarom deze blog.


Wat is een goede back-up?

Het inrichten van een goede back-up kan best lastig zijn. Het vraagt om aandacht en zorgvuldigheid, niet alleen bij het inrichten, maar ook bij het regelmatig controleren ervan. Een ICT omgeving is nu eenmaal onderhevig aan veranderingen. Daar moet de back-up dus ook op afgestemd worden. Een goede back-up voldoet daarom aan een aantal eigenschappen.

1) Automatisch

In de eerste plaats moet een back-up geautomatiseerd zijn. Het handmatig koppelen van een externe harde schijf of het agenderen voor medewerkers van het verplaatsen van data naar een andere plek is eenvoudig weg te fout gevoelig. Mensen maken fouten en vergeten dingen, dat is een feit. Wanneer een back-upproces automatisch gestart wordt kan het niet vergeten worden. Na iedere back-up cyclus zou er dan een rapport opgevraagd/ verstuurd moeten worden met de resultaten van deze back-upcyclus.

2) Controle

Wanneer een back-up geautomatiseerd is, betekent het niet dat er geen mensenwerk meer bij komt kijken. Het controleren van het back-up rapport is minstens zo belangrijk als het maken van de back-up zelf. Een back-up die niet gelukt is, is simpelweg waardeloos. Een back-up kan mislukken omdat er bijvoorbeeld data verplaatst is (niet meer aanwezig), of omdat bestanden in gebruik zijn tijdens het back-up proces. Een keer een gemist bestand hoeft natuurlijk geen ramp te zijn, maar wanneer iedere keer dezelfde bestanden overgeslagen worden is dat een ander verhaal.

3) Uitpandig

Ook voldoet een goede back-up aan de eigenschap dat deze buiten de ICT omgeving opgeslagen wordt. Een back-up naar een externe harde schijf die op dezelfde locatie ligt als dat de server staat is nutteloos. Bij een brand zullen namelijk de server en de harde schijf kapot gaan. De beschikbare internetverbinding is vandaag de dag in bijna alle gevallen toereikend om de back-up op een externe locatie op te slaan. Opslagruimte op een server in een datacenter is daarbij optimaal omdat in een datacenter de omgevingscondities (stroom, internet, beveiliging, etc.) perfect zijn. Dit neemt overigens niet weg dat een kopie van de back-up op locatie wel handig kan zijn. Mocht er bijvoorbeeld door een software of menselijke fout teruggegrepen moeten worden op een back-up, dan is dit vaak sneller vanaf een beschikbare harde schijf terug te plaatsen, dan wanneer eerst alles vanuit de externe omgeving (over het internet) gedownload moet worden.

4) Bepaal hoe vaak en hoelang er een back-up wordt gemaakt

De retentie van een back-up zegt iets over de mate waarin er teruggegrepen kan worden. Stel dat een back-up slechts een week teruggaat en er pas na een maand geconstateerd wordt dat er data ontbreekt, dan kan er niet teruggegrepen worden op een back-up (die is er dan simpelweg niet). Er moet dus nagedacht worden over een schema. Vanuit dat schema is dan duidelijk hoe vaak er een back-up gemaakt wordt (dagelijks/ wekelijks/ maandelijks?) en hoe lang elk van deze back-upcycli bewaard moet blijven (retentie).

En dan recovery…

Is er een back-up die aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet? Mooi! Dan heb je een goede back-up! Let op, je bent dan slechts op de helft. Net zo belangrijk als het hebben van een goede back-up is namelijk een herstelplan, oftewel recovery.

Een recoveryplan is niet alleen nuttig wanneer je daadwerkelijk op je back-up moet terugvallen, maar juist ook in gevallen dat dit niet perse noodzakelijk is. Door met enige regelmaat een noodscenario te simuleren of een recovery test te doen weet je zeker dat je back-up aan de verwachtingen voldoet. Ervaring leert namelijk dat een ICT omgeving (data, programma’s, databases) in de loop der tijd verandert. Een goede manier om te testen of je back-up wel mee is veranderd is het voeren van een recovery assessment. De frequentie dat er een recovery assessment gedaan moet worden hangt af van de omvang en complexiteit van de ICT infrastructuur, maar dit is minimaal eens per jaar.

Bij het uitvoeren van dit assessment wordt er vanuit gebruikersperspectief (niet vanuit de techniek) gekeken naar wat een wenselijk resultaat is bij het terugschrijven van een back-up. Daarna wordt er in meer of mindere mate een noodscenario gesimuleerd. Binnen het assessment wordt dan vastgelegd in hoeverre de recovery test het gewenste eindresultaat oplevert. In het geval dit niet toereikend is, dan kan er een heldere actie geformuleerd worden om de back-up aan te passen/ uit te breiden.

Tot slot

Een goede back-up voldoet aan een aantal strenge criteria. Daarnaast is het regelmatig testen (recovery test) minstens zo belangrijk. Hiermee borg je de kwaliteit van de back-up ondanks de veranderingen binnen de ICT infrastructuur die (bijna) altijd van toepassing zijn binnen de organisatie.

Wil je de back-up en recovery bij jullie organisatie toetsen? Neem dan gerust contact met ons op en laat je contactgegevens achter in onderstaand contactformulier.

Wil je zelf eens een recovery test doen? Vraag dan hier de gratis disaster recovery template aan en ga direct aan de slag!

Disaster recovery template

Ondersteuningsteam Ondersteuning (op afstand)

Om uw computer op afstand over te nemen om werkzaamheden uit te voeren, is het noodzakelijk om Teamviewer*software te downloaden en te starten. Klik hiervoor op de onderstaande knop. Het bestand moet u vervolgens uitvoeren/installeren. Vervolgens Teamviewer opstarten en het ID dat in uw scherm verschijnt doorgeven aan een medewerker van ons ondersteuningsteam.

Support software downloadenSupport software downloaden

*TeamViewer is een programma dat ons ondersteuningsteam gebruikt om een verbinding te kunnen maken met uw computer.