Cookies op heiper.nl

Onze website maakt gebruik van cookies. Zie voor meer informatie onze privacyverklaring.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt
English
 
Blog

Moderne telefonie - softphones

Doordat we tijdens de coronaperiode massaal thuis zijn gaan werken heeft de softphone een vogelvlucht gemaakt. Een softphone is een applicatie (software) die je installeert op je mobiele telefoon, PC of laptop. Met een softphone app kun je gebeld worden op je vaste en op je mobiele nummer. Telefonie wordt daarmee een integraal onderdeel van IT. Deze software kun je gebruiken ongeacht de simkaart of welke trunk (telefoonlijn) je gebruikt. Het is dus een provider onafhankelijke oplossing. Bij Heiper ICT hebben we onze diensten aangevuld met de telefonie oplossing van Xelion. Xelion is in de wereld van VoIP telefonie dè hosting telefonieoplossing uit de Cloud.

Focus op gebruiker en gebruikersinterface

Xelion bestaat al een jaar of 30 en is van mening dat andere partijen de connectiviteit (simkaarten en trunking) al perfect hebben geregeld. Daarom houdt Xelion zich daar niet mee bezig. Doordat Xelion zich niet bezighoudt met simkaarten en telefoonlijnen zijn zij in staat om zich te focussen op de dingen die zij belangrijk vinden en dat is de gebruiker en de gebruikersinterface. De gebruiker is immers degene die er elke dag mee moet werken. Daarom is het belangrijk om iets te maken wat voor de gebruiker prettig is.

Xelion levert dus alleen de telefooncentrale, eigenlijk alleen de interface om het te gebruiken, ongeacht simkaarten of provider of vaste telefoon of mobiele telefoon. Xelion certificeert wel trunks en toestellen, zodat je weet wat goed werkt in combinatie met Xelion. Uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk dat wat je er ermee kunt goed is.

Xelion biedt flexibiliteit

In de afgelopen periode met corona en thuiswerken is het gebruik van Microsoft Teams door het dak gegaan. Is dit niet een bedreiging voor de telefonie dienst van Xelion? Zijn jullie niet aan het concurreren met Microsoft Teams? Thijs van de Ende van Xelion: “Door Microsoft Teams is iedereen ervan overtuigd dat je kunt bellen via je pc. Het is nu gewoongoed dat je via je computer naar de buitenwereld kunt communiceren. Wij zien Microsoft Teams niet als concurrent, maar combineren het beste van beide”. Zo kun je bij Xelion instellen dat je tijdens Teams meetings geen wisselgesprekken krijgt. En als je in gesprek bent dan wordt dit ook gefilterd. Het biedt juist kansen en mogelijkheden. Thijs: “ We maken geen vervanger van Microsoft Teams. Versterken en complementair zijn is onze visie. Het levert juist kansen op”.

Voor welke bedrijven is de softphone oplossing van Xelion interessant?

Xelion heeft een open gebruikersstructuur. Als gebruiker kun je inloggen op al je apparaten. Verschillende klanten hebben uiteenlopende en meerdere telefonie behoeften. Xelion wil gebruikers overal kunnen laten werken en is in principe geschikt voor organisaties uit alle branches. Zowel gemeentes, mkb+ en klanten in de zorg. De enige branche waar Xelion niet geschikt voor is dat is het hotelwezen, omdat de licentie op de gebruiker is ongeacht het aantal apparaten.

De kracht van Xelion zit hem in het simpel houden. Je bent user en alles zit erin. We hebben een open API en integreren met externe pakketten. Dit kun je zelf doen, maar ook met bestaande koppelingen. Bijvoorbeeld met AFAS. Op het moment dat je belt met Xelion en je hebt het geintegreerd met AFAS, dan gaat meteen de betreffende klantkaart open. De koppeling is de kracht van Xelion. Xelion ziet het als een software huis. Je kunt Xelion koppelen met allerlei mobiele telecomproviders en met allerlei software.

Marketplace

Het installeren van Xelion gaat gemakkelijk. Je hebt geen moeilijke wachtwoorden of master wachtwoorden nodig. 

In de marketplace zie je alle koppelingen staan die mogelijk zijn. Je kunt erop klikken en dan zie je wat een koppeling kost en wat het doet. De interface van Xelion ziet er fijn uit en de overzichten zijn in hoge mate te personaliseren.

De toekomst

Bellen over data is nog steeds minder betrouwbaar dan bellen over het gsm-netwerk. Bij het GSM netwerk is de geluidskwaliteit veel beter. Xelion heeft hier zelf twee jaar mee geworsteld. De grote vraag was: “Waarom kan WhatsApp het wel?” De reden dat het WhatsApp wel lukte zat hem in de adaptieve codec die ze gebruiken. Bellen over data gebruikt codec van een vast toestel. Dit is statisch, altijd 100 mb up en 110 mb downloaden, ook al is er geen geluid. Het heeft altijd dezelfde bandbreedte nodig. WhatsApp gebruikt echter een adaptive codec. Dit betekent dat als het stil wordt in het gesprek dat er geknepen wordt in de bandbreedte, waardoor hij iets minder bandbreedte nodig heeft. Als hij weer iets meer nodig heeft zet hij weer een beetje uit, waardoor het gesprek langer de kwaliteit kan vasthouden. Dat hebben we afgelopen jaar succesvol voor Xelion geïmplementeerd. Hierdoor wordt de kwaliteit steeds beter.

Waarom Xelion?

Wij hebben Xelion toegevoegd aan onze portfolio als aanvulling op de KPN oplossing omdat bedrijven niet altijd in het hele ecosysteem van KPN passen. De softwareoplossing van Xelion is heel sterk en goed te personaliseren en is tevens heel eenvoudig. Er is één licentie per gebruiker nodig en that's it! Er is een varia aan apps waardoor je de telefonie heel eenvoudig kunt integreren met een groot aantal software applicaties. Dat is in het kort de kracht van Xelion.


 

Brigit Beerthuizen

Marketing & communicatie


 

Meer weten over moderne telefonie en Xelion? Neem contact met ons op!

Of laat hier je gegevens achter, dan nemen we contact op met jou!

Contactformulier Xelion Telefonie
pijl
088 434 737 0

Terug naar boven